jueves, 9 de abril de 2015

PRESENTACIÓ del treball i de la PROGRAMACIÓ

L'elaboració del tamborí de plàstic s'ha fet amb objectiu de complementar i acompanyar amb la percussió tradicional el flabiol de plàstic elaborat per a les escoles. El tamborí es pot considerar també com un instrument de percussió addicionat a l'aula.

El flabiol i el tamborí són dos instruments que tant en la música antiga, com en la música tradicional catalana, els fa servir interpretativament un sol músic, executant-los alhora de manera que un únic intèrpret executa melodia i ritme. A més el tamborino, al contenir bordons de corda, que vibren conjuntament amb la membrana, produeixen una nota contínua que afinada amb la ressonància del tambor, i per tant sumada a aquesta, generen un harmònic afinat amb el to de la melodia del flabiol. Aquesta característica multifuncional des del punt de vista melòdic, rítmic i harmònic, és una de les condicions que han permès perpetuar al llarg de la història, aquest instrumentista, ja que amb un únic músic es pot acompanyar una dansa, un ball etc... amb una despesa econòmica reduïda respecte a un conjunt instrumental de major nombre de músics.

Aquests valors de l'instrument que anomenem genèricament tamborí o tamborino, fan que caigui adaptar-lo també a les característiques escolars que ja proporciona el flabiol de plàstic esmentat.

A Catalunya podríem considerar que actualment tenim tres tipologies de tamborí diferenciables: el tamborí de la cobla moderna de sardanes (petit i de so molt agut, sempre penjat del braç), el tamborí tradicional de tipus renaixentista (molt més gros i més greu, sense riscla de fusta, sostingut amb la mà o penjant del cos, i que trobem a Catalunya i a les illes), i el tamborí tipus "bombo o "caixa" en vertical i centrat, usat a les comarques al voltant del Montseny.

S'ha optat per la tipologia renaixentista, ja que per les seves dimensions facilita la tècnica interpretativa, alhora que la seva tècnica constructiva també en fa viable la seva auto-construcció per part de l'alumne.

A través de la recerca tecnològica i didàctica per a elaborar i usar el tamborino, es crea aquest projecte d'innovació educativa en els àmbits artístic, científic-tecnològic i matemàtic, des del treball de les competències bàsiques. Els alumnes posen en marxa el coneixement de diferents disciplines que s'utilitzen per arribar a objectiu: tenir un instrument de percussió de qualitat, i construït per ells mateixos.

El tamborino és un instrument molt adequat per als diferents nivells i estudis de secundària.
Per a obtenir un tamborí, és necessari un esforç significatiu de l'alumne per a aconseguir-lo per a si mateix, fet que li aportarà una gran satisfacció personal en haver-lo assolit finament. Tot això va augmentant i millorant considerablement durant l'evolució del treball, de forma natural i a través de la motivació del resultat obtingut.

El baix cost material, fomenta el valor al treball i l'esforç com a mitjà per a assolir fites importants i de bon resultat, impulsant els valors personals (coneixement, raonament i esforç individual i compartit) per sobre dels materials.

Ja existeix una àmplia recerca dels materials i eines que existeixen actualment i les seves característiques. Tot i això, cal tenir en compte que les possibilitats són moltes i que tot i que s'exposa una d'elles, també n’hi ha d’altres també molt interessants. Aquest aspecte és especialment important pel que fa a la recerca tecnològica. Per aquest motiu es planteja l’anàlisi d’objectes complementar el projecte d'innovació educativa en l’àmbit de l’ensenyament a secundària.


En conseqüència, el tamborí, juntament amb el flabiol, esdevenen instruments que aporten sentit de comunitat, amb els que compartir i viure la música més enllà de l'aula, gràcies a les seves característiques. Aquesta reflexió ens acosta a la competència social i ciutadana amb la que aprenen a conviure i habitar el món.

No hay comentarios:

Publicar un comentario